SumUp е една от най-бързо растящите компании еднорози, дължаща успеха си до голяма степен на екипа си в България.
Днес разговаряме с Тодор Попов, един от управителите на SumUp в София. Тодор ще ни разкаже за тайната зад впечатляващите успехи на компанията и как ги постига с екипа си.
Здрасти, каза ни, че тази година SumUp празнува 10 години от създаването си. Разкажи ни повече за вас и амбициите ви?
Визията на SumUp е свят, в който малките търговци са успешни в правенето на това, което обичат. Нещо толкова многопластово, голямо и важ-но може да бъде постигнато само ако следваш малки стъпки и индивидуални мисии. В ранните години на SumUp фокусът ни беше върху това да станем водеща световна марка за приемане на картови разплащания. Оттогава нашата дейност се разрастна доста отвъд областта на картовите разплащания и мисиите на екипите ни варират от финансови услуги за физически лица, през CRM, до софтуер за управление на магазини и ресторанти. Всички следваме една посока и една визия, покорявайки индивидуалните си цели, и именно този фокус и тази заедност ни правят успешни.
Какви екипи развивате в България?
Основните ни екипи са: Engineering, Product & Design, които разработват платформите за част от продуктите на SumUp; Operations, които отговарят за нови клиенти, мониторинг на риска за извършените транзакции, както и разплащания към клиенти. Третият е финансовият екип, развиващ се в областите корпоративни финанси, данъци, счетоводство и контролинг, ERP, които имплементират SAP за компаниите от групата, както и финансово планиране и анализ, и business development екипи. За всички нас се грижи добре синхронизиран административен отдел, а зад развитието и придобиването на талантите ни стои ангажиран екип.
Научихме за една много интересна практика в SumUp – правите си тениски с различни дизайни, които разбираме, че имат връзка с фокуса на компанията? Може ли да ни разкажеш повече за идеята?
Да! Тайната на успешните екипи в SumUp е предоставяне на автономност – те сами да преценяват как най-добре да постигнат своята мисия, вместо да бъдат управлявани чрез нареждания “отгоре”. Разбира се, важно условие за това е всички да имат достатъчно информация, за да могат да вземат добри решения.
Нещо, което помага за обмена на тази информация, е тримесечното поставяне на цели, т.нар. OKR (objectives and key results). Всеки екип си поставя цели за периода и след това ги превръщаме в общи за компанията. Това помага всеки екип да приоритизира и да допринесе за постигането на желаното от нас.
За всяко тримесечие си избираме и тема, която с помощта на нашите дизайнери превръщаме в тениски за екипите. Така визуализираме целите си и показваме своята съпричастност с тях.
Нека ви покажа!
Тема на тримесечието: The Future is NOW
Целите тогава бяха SumUp да премине на нова страница в своята продуктова екосистема и да направи достъпен за своите клиенти своя Super app – мобилното приложение, което дава възможност на малките търговци да използват всички наши продукти на едно място – плащания с карти, изпращане на payment links, издаване на фактури към клиенти, продуктов каталог, картов портфейл, online магазин…
Разбира се, тази обща цел може да се разгледа като отделни предизвикателства за всеки от екипите. За Engineering & Product екипите това беше свързано с интегриране на платформи, разработване на нови приложения, които да имат общ дизайн и user experience. За счетоводния и данъчния екип – да преосмислим различни практики, свързани с предлагането на много услуги през едно дружество. ERP екипът се фокусира върху интегрирането и автоматизирането на обмена на данни между платформи и SAP, а правният екип създадоха нови обединени общи условия за използване на нашите услуги.
Понякога отделните екипи си избират свои собствени теми и правят тениски само за себе си. Получава се забавно съревнование – кой екип ще направи по-оригинален дизайн и по-интересна тениска.
Ето един пример от финансовия екип:
Smart processes
Екипът в София отговаря за управлението на финансовите и счетоводни процеси на всички дружества в Европа, както и обгрижване на всички компании в групата на SumUp по света. Всичко това, в съчетание с бързия ръст и растящия брой продукти и услуги, които компанията предлага, създадоха нуждата от преосмисляне на почти всички процеси, свързани с движения на пари, обмен на данни, бюджети…
Тези тениски помагат за силната обща култура на компанията. Те остават интересни и за новите колеги, които научават за историята ни от разказите за всяка тениска и нейната идея.
За финал – много сме любопитни да научим за сериала, сниман във вашия офис!
(смее се) Да! Офисът ни е страхотен като дизайн и се оказа, че за него се говори и във филмовите среди. Заемаме последните три етажа в BSR2 в София и точно след като завършихме дизайна на третия етаж, с нас се свърза Магърдич Халваджиян, който търсеше офис за снимките на новия си сериал “Пътят на честта”. Обсъдихме идеята и така една седмица по-късно около нас се напълни с актьори, оператори и асистенти. Беше много забавно, дори в някои от кадрите в различни епизоди може да видите наши колеги.